Groźba kar dla Polski za brak realizacji dyrektywy ściekowej?

09.02.2022 / Łukasz Ciszewski

#

Polska ma ponad pięcioletnie opóźnienie we wdrożeniu unijnej dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. Komisja Europejska w 2020 r. wszczęła formalną procedurę uchybienia zobowiązaniom traktatowym. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) może nałożyć na Polskę kary finansowe, sięgające kilku miliardów euro. Dzisiaj Komisja podjęła decyzję o wniesieniu do TSUE sprawy przeciwko Polsce.

O potencjalnym ryzyku nałożenia kar na Polskę pisaliśmy już obszernie w artykule pt. „Ocena wniosków taryfowych a realizacja KPOŚK„.

Komisja Europejska poinformowała dziś, że zdecydowała się na wystąpienie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z wnioskiem o ukaranie Polski za brak realizacji dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_582).

Przypomnijmy, nad Polską już od końca 2015 r., wisiało widmo nałożenia takich kar. Sankcja może być drakońska. Jak wynika z szacunków polskiego rządu, kara za okres do dnia 31 grudnia 2020 r. może wynieść nawet 5,22 miliarda euro opłaty okresowej oraz 549 milionów euro w formie ryczałtu. A mamy już rok 2022.

W maju 2020 r. Komisja Europejska skierowała do Polski uzasadnioną opinię na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z której wynikało, że nadal:

  • 1 183 aglomeracje nie są wyposażone w system zbierania ścieków komunalnych lub indywidualne lub inne właściwe systemy zbierania,
  • w 1 282 aglomeracjach ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania nie są przed zrzutem poddawane wtórnemu oczyszczaniu, zaś
  • w 426 aglomeracjach ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania nie są poddawane oczyszczaniu bardziej rygorystycznemu niż to, które opisano w art. 4 dyrektywy ściekowej.

Formalnie Polska na poprawę sytuacji otrzymała 4 miesiące.

Teraz Komisja Europejska, choć dostrzegła postępy w naszych działaniach, uznała, że czas na sięgniecie po sankcje.

Zobaczymy zatem, czy wciąż procedowana VI aktualizacja KPOŚK oraz zaproponowane w końcówce 2021 roku zmiany do Prawa wodnego i ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, okażą się instrumentami wystarczającymi do szybkiej poprawy sytuacji. Wydaje się to wątpliwe. Potrzebne jest raczej wzmocnienie sytuacji przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, bo to one bezpośrednio odpowiadają za realizację i finansowanie niezbędnych do realizacji dyrektywy inwestycji.

Kategorie: inwestycje, prawo wodne, samorząd

T: +48 507 029 580

Zapisz się
do newslettera

    07.11.2024

    prawo wodne

    Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE

    21.05.2024

    podatki, samorząd

    Aport do gminnej spółki wodociągowej bez VAT?

    14.05.2024

    samorząd, spółki komunalne

    Beneficjent rzeczywisty w spółce komunalnej po zmianie burmistrza

    13.05.2024

    samorząd, spółki komunalne

    Jedno czy dwa sprawozdania rady nadzorczej?

    29.04.2024

    orzecznictwo, prawo wodne

    NSA rozstrzyga o celach poboru wody

    23.04.2024

    legislacja, samorząd, taryfy

    Zatwierdzanie taryf w gminach już niebawem?