Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 czerwca 2013 r. opublikował na swojej stronie internetowej komunikat „Rynek usług wodociągowo-kanalizacyjnych”, opatrzony komentarzem prezes Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel.
Z treści jednoznacznie wynika, iż: ochrona konkurencji i zbiorowych interesów konsumentów na rynkach lokalnych jest jednym z priorytetów UOKiK-u. Jednocześnie, zdaniem Urzędu, na rynkach tych istnieje wiele praktyk monopolistycznych, jak i antykonsumenckich. Jako przykłady takich działań wskazane zostały: obciążanie odbiorców usług kosztami budowy sieci oraz kosztami związanymi z naprawą wodomierzy, a także zwalnianie się w umowach przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z odpowiedzialności za ciągłość świadczenia usług.
Zgodnie z przekazanymi przez Urząd informacjami, przez pierwsze pięć miesięcy 2013 r. wydano 23 decyzje dotyczące naruszenia przepisów przez przedsiębiorców działających na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych (16 z nich dotyczyło nadużywania pozycji dominującej, natomiast siedem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów). Obecnie trwają 74 postępowania, w tym 40 wyjaśniających.
Wedle oceny UOKiK-u: cieszy fakt, że przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk, bowiem w 15 spośród 23 przypadków gminy i przedsiębiorstwa dobrowolnie zobowiązały się do zaniechania kwestionowanych praktyk.
Czytając komunikat i komentarz prezesa, można stwierdzić, że jest to kwintesencja wzajemnych relacji branży wodociągowo-kanalizacyjnej i Urzędu.
(...)
Więcej: e-czytelnia.abrys.pl