Wykorzystanie wody przez ROD a cel jej poboru
07.04.2020
Pobór wody na terenie rodzinnych ogrodów działkowych nie ma celu rolniczego, mimo że woda wykorzystywana jest m.in. na potrzeby prowadzonych na terenie ROD-ów upraw.
Na początku 2020 r. wojewódzkie sądy administracyjne w Gdańsku i Olsztynie rozstrzygały sprawy ze skarg stowarzyszeń prowadzących rodzinne ogrody działkowe na decyzje zarządów zlewni PGW Wody Polskie ustalające opłaty zmienne za usługi wodne polegające na poborze wody w związku z działalnością RODów. Niestety oba rozstrzygnięcia okazały się niekorzystne dla skarżących i stanowią przejaw jednolitego podejścia sądów administracyjnych i organów w tej materii (wyrok WSA w Gdańsku z 30.01.2020 r., sygn. III SA/Gd 625/19 oraz wyrok WSA w Olsztynie z 23.01.2020 r., sygn. II SA/Ol 1002/19, CBOSA).
Stowarzyszenia prowadzące rodzinne ogrody działkowe w obu postępowaniach prezentowały stanowisko, iż skalkulowania opłaty zmiennej Wody Polskie powinny dokonywać w oparciu o stawkę wynikającą z §5 ust. 1 pkt 39 (0,05 zł zł/m3) zamiast z §5 ust. 1 pkt 36 lit. a (0,1150 zł/m3) rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne. Skarżący argumentowali, że zastosowanie niższej stawki powinno znaleźć zastosowanie w przypadku poboru wody w związku z działalnością rodzinnych ogrodów działkowych z uwagi na ich funkcję. Stowarzyszenia oparły się na brzmieniu przepisu art. 5 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, który stanowi, że „ROD stanowią tereny zielone i podlegają ochronie przewidzianej w przepisach o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także w przepisach dotyczących ochrony przyrody i ochrony środowiska”. Co więcej, skarżący zwrócili uwagę sądów na przepis art. 4 w/w ustawy, który nakazuje uznać, że z uwagi na ustawową rolę działki w ROD, zużycie wody następuje w celu nawadniania upraw. Tymczasem w art. 2 ust. 2 pkt 6 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawodawca przesądził, że gruntami rolnymi są m.in. grunty rodzinnych ogrodów działkowych.
Zatem osią sporu na linii Wody Polskie a RODy była podstawa ustalenia wysokości opłaty zmiennej z uwagi na cele jakim służy pobór wód podziemnych dokonywany przez podmioty posiadające pozwolenia wodnoprawne – stowarzyszenia prowadzące rodzinne ogrody działkowe.
W ocenie sądów administracyjnych, które poddały analizie powyższy problem, funkcje rodzinnych ogrodów działkowych zostały ograniczone do zaspokajania potrzeb działkowca i jego rodziny w zakresie prowadzenia upraw ogrodniczych, wypoczynku i rekreacji. Ponadto, prowadzenia upraw ogrodniczych na terenie RODów nie można, zdaniem sądów, utożsamiać z prowadzeniem działalności w celach rolniczych. Cel rolniczy jest bowiem celem związanym z rolnictwem, czyli uprawą zmieni i roślin oraz hodowlą zwierząt, a na terenach rodzinnych ogrodów działkowych zakazane jest prowadzenie działalności gospodarczej lub innej działalności zarobkowej, a więc również rolniczej (art. 12 u.r.o.d.).
Zatem zdaniem sądów administracyjnych z Gdańska i Olsztyna pobór wód podziemnych w celu ich wykorzystania dla ogródków działkowych nie stanowi poboru wód do celów rolniczych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw. W obu orzeczeniach sądy stanęły na stanowisku, że o poborze wód do celów rolniczych można mówić wtedy, gdy stronę stanowi podmiot prowadzący działalność rolniczą. Nie sposób utożsamić celów rolniczych z celami RODów, które służą zaspakajaniu potrzeb wypoczynkowych i rekreacyjnych społeczeństwa. Aktywność ta nie jest bowiem prowadzona w celach związanych z produkcją roślinną lub zwierzęcą, lecz w celach związanych z zaspakajaniem wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb użytkowników, a prowadzenie upraw ogrodniczych stanowi jedynie wycinek aktywności rolniczej polegającej na uzyskiwaniu z prowadzonych upraw określonych płodów rolnych.
Z tego względu sądy nie znalazły podstaw do zastosowania wobec RODów względniejszej jednostkowej stawki opłaty za pobór wód, a podzieliły fiskalny pogląd Wód Polskich w tej materii. Przywołane powyżej wyroki nie są prawomocne.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy