Ustalenie wysokości opłaty za usługi wodne i jej reklamacja w trybie KPA
30.11.2018
Jedna z wątpliwości pojawiających się na gruncie stosowania przepisów nowego Prawa wodnego dotyczy trybu, w jakim Wody Polskie przekazują informację o wysokości opłaty za usługi wodne, a zwłaszcza czy należy w tym przypadku stosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy art. 271 i nast. Prawa wodnego nie określają bowiem, czy wydanie takiej informacji prowadzone jest w ramach postępowania administracyjnego.
Pierwsze pojawiające się w powyższym zakresie wyroki sądów administracyjnych wskazują, że całe postępowanie zmierzające do ustalenia wysokości opłaty za usługi wodne jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przykładowo, w wyroku z dnia 19 października 2018 r. (sygn. akt II SA/Gl 563/18, nieprawomocny) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zaznaczył, że:
akt
„Ustawodawca wprowadził (…) szczególny tryb określania opłaty za usługi wodne: poprzez skierowanie do podmiotu zobowiązanego informacji, możliwość kwestionowania rozstrzygnięcia o opłacie zawartego w informacji – niedewolutywnym środkiem zaskarżenia, jakim jest reklamacja, wydanie ponownej informacji (w przypadku uznania reklamacji) oraz decyzji administracyjnej (w przypadku nieuznania reklamacji)”.
Sąd w powyższym wyroku przywołał przy tym przepis art. 14 ust. 2 Prawa wodnego, z którego jednoznacznie wynika, że do postępowania m.in. przed organami Wód Polskich stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Tym samym, zdaniem WSA w Gliwicach, postępowanie przez tymi organami jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym na podstawie Kodeksu.
Powyższy wyrok oraz inne pojawiające się wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych, które jednoznacznie rozstrzygają, że przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego należy stosować już na etapie wydawania przez właściwy organ informacji o wysokości opłaty za usługi wodne oraz ewentualnego późniejszego złożenia przez przedsiębiorstwo reklamacji, jednoznacznie powinny rozwiać wszelkie wątpliwości co do tego postępowania od jego strony proceduralnej.
Należy jednak pamiętać, że uznanie, że do ww. postępowania stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, powoduje również, że do stron tego postępowania odnieść należy szereg obowiązków wynikających z tego Kodeksu, w szczególności w zakresie terminów na dokonywanie różnych czynności, czy też wymogów formalnych stawianych pismom składanym w toku całego tego postępowania.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne

13.02.2025
Przejmowanie urządzeń – czy istnieje alternatywa dla ich nabycia?
inwestycje, orzecznictwo

28.01.2025
Treść służebności przesyłu przy zasiedzeniu
orzecznictwo, służebność przesyłu

07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne

29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo

19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu

26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia