Organ właściwy do wznowienia postępowania w przedmiocie pozwolenia wodnoprawlego
24.10.2019 / Łukasz Ciszewski
Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 8 października 2019 r. (sygn. akt II OW 91/19) rozstrzygając spór kompetencyjny między Starostą a Dyrektorem Zarządu Zlewni – PGW Wody Polskie orzekł, iż organem właściwym do rozpoznania wniosku w sprawie dotyczącej wznowienia postępowania zakończonego ostateczną decyzją udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód jest Dyrektor Zarządu Zlewni.
NSA, w powołaniu na wcześniejsze orzecznictwo, wskazał, iż w przypadku wznowienia postępowania o właściwości organu administracji decydują przepisy obowiązujące nie w chwili wydania decyzji kończącej ostatecznie postępowanie, lecz przepisy obowiązujące w chwili wznowienia tego postępowania.
W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego spór kompetencyjny, ten kierunek wykładni miał znaczenie dla rozstrzyganej sprawy, bowiem wniosek o wznowienie postępowania został przez zainteresowanego złożony już po wejściu w życie ustawy Prawo wodne, która od dnia 1 stycznia 2018 r. zmieniła, w zakresie właściwości rzeczowej, organy upoważnione do udzielania pozwoleń wodnoprawnych, przekazując te zadania właściwym organom Wód Polskich (art. 397 Prawa wodnego).
Sąd zauważył przy tym, iż zgodnie z art. 545 ust. 4 Prawa wodnego, do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie tej ustawy, niewymienionych w ust. 1-3d, stosuje się przepisy dotychczasowe. Jednocześnie, jednak dodał, iż, pod pojęciem „przepisów dotychczasowych”, o których mowa w art. 545 ust. 4 Prawa wodnego, należy rozumieć przepisy prawa materialnego, a właściwość rzeczową (instancyjną) powinno określać się według przepisu prawa obowiązującego w dacie wydania decyzji. Nie można bowiem przeprowadzić wykładni przepisów w oderwaniu od przepisów ustrojowych wprowadzających zmiany w strukturze administracji publicznej, skoro konieczne jest jednoczesne uwzględnienie obowiązku wynikającego z art. 19 kodeksu postępowania administracyjnego, tj. przestrzegania właściwości rzeczowej przez organy administracji publicznej w każdym stadium postępowania administracyjnego.
Zatem wobec sukcesji uprawnień jednego organu na drugi, zwrot „organ, który w sprawie wydał decyzję w ostatniej instancji”, którym posłużył się ustawodawca w art. 150 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, powinien w tym przypadku podlegać stosownej interpretacji adaptacyjnej.
Powyższe oznacza, że jeśli na podstawie art. 397 Prawa wodnego właściwym organem do rozpoznania wniosku w przedmiocie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego jest właściwy organ Wód Polskich, a dokładnie – dyrektor zarządu zlewni Wód Polskich (art. 397 ust. 1 w zw. z art. 397 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy), to dokonując interpretacji adaptacyjnej art. 150 § 1 Kpa, organem właściwym w przedmiocie wznowienia takiego postępowania jest także ten organ.
Co ciekawe NSA rozpatrując, w oparciu o te same przepisy przejściowe, spór kompetencyjny między Starostą a Wodami Polskimi dotyczący wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy dotyczącej przeniesienia na rzecz innego podmiotu, w trybie art. 411a ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód podziemnych, jako organ właściwy wskazał Starostę (postanowienie NSA z dnia 29 stycznia 2019 r. sygn. akt. II OW 217/18).
Wydaje się jednak, że omówione wyżej postanowienie NSA z dnia 8 października 2019 r. wyznacza właściwy kierunek wykładni przepisów Prawa wodnego, uwzględniający najpełniej skutki zmian jakie dokonały się w zakresie kompetencji poszczególnych organów w związku z wejściem w życie przepisów Prawa wodnego.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy