Możliwość dochodzenia nadpłaty opłaty stałej za usługi wodne
07.06.2021
W zeszłym roku informowaliśmy o wyroku WSA w Krakowie, w którym to sąd stwierdził, że dopuszczalne jest złożenie przez podmiot zobowiązany do uiszczania opłaty za usługi wodne wniosku o stwierdzenie nadpłaty takiej opłaty, natomiast właściwy organ Wód Polskich zobligowany jest do wszczęcia postępowania w tym przedmiocie (wyrok z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. II SA/Kr 1188/19) – artykuł pt. „Kwestionowanie wysokości opłat za usługi wodne możliwe bez złożenia reklamacji?”.
Po 1,5 roku od złożenia wniosku przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne otrzymało decyzję, w której dyrektor zarządu zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie stwierdził nadpłatę opłaty stałej za usługi wodne za rok 2018. W międzyczasie sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 6 lipca 2020 r. (sygn. II OSK 876/20) utrzymał w mocy ww. wyrok WSA w Krakowie oddalając skargę kasacyjną Dyrektora RZGW w Krakowie.
Powyższe rozstrzygnięcie jest niezwykle istotne dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty za usługi wodne, które nie zdecydowały się na złożenie reklamacji od informacji rocznej za 2018 i 2019 r., w której przy ustalaniu wysokości opłaty rocznej przyjęto, że właściwym poziomem maksymalnego zrzutu, branym pod uwagę przy ustalaniu wysokości tej opłaty jest ten, który po przeliczeniu na m3/s zezwala na najwyższy poziom zrzutu na sekundę.
Wypracowane rozwiązanie nie będzie dotyczyć już jednak kolejnych lat (zaczynając od 2020 r.), bowiem dnia 23 listopada 2019 r. wszedł w życie nowy przepis art. 552a Prawa wodnego (stosowany po raz pierwszy do opłat stałych za usługi wodne za rok 2020), który stanowi, że:
„W przypadku gdy pozwolenie wodnoprawne albo pozwolenie zintegrowane nie określa zakresu korzystania z wód w m3/s, ustalenia wysokości opłaty stałej za usługi wodne, o których mowa w art. 271 ust. 2-5, dokonuje się z uwzględnieniem wyrażonych w m3 na godzinę maksymalnych ilości możliwych do:
- pobrania wód podziemnych albo powierzchniowych,
- odprowadzania do wód – wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast,
- odprowadzania do wód – wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast,
- wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
– określonych w pozwoleniach wodnoprawnych albo pozwoleniach zintegrowanych i przeliczonych na m3/s.”
W sprawie, o której mowa w niniejszej publikacji, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne reprezentowali prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp. k.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy